28 Nisan 2017

Evde ilikli kemik suyu yapımı

Yine 1 yıl önce olsa hayatta aklıma gelmeyecek, insanların böyle bir şeyler yaptığından dahi haberim olmayan bir tarifle karşınızdayım :)

Çocukken bol bol ilik yediğimi, o iliklerin içindekileri hüp diye çekmenin bir oyun olduğunu, annemin kardeşimle bana "çok faydalı, mutlaka ilikleri bitirin" dediğini hatırlıyorum. Daha sonra da ilik ya da kemiklerle ilgili hiçbir şey hatırlamıyorum. Hayatımdan tamamen çıkmışlar :)

Yine Sarp'la beraber hayatıma giren bir diğer konu da ilikli kemik suyu oldu. Faydalarını okuyunca neden senelerdir bu kadar mucizevi bir şeyden uzak yaşıyoruz dedim ve bir cesaret işe giriştim. Söylenene göre kemik suyu cilde iyi geliyor, hastalıkları iyileştiriyor, protein bombası, hafızayı güçlendiriyor. Beyin ve organ gelişimine katkıları nedeniyle de bebeklere çok tavsiye ediliyor. (Bazı yerlerde aslında lezzet katmaktan başka fazla bir faydasının kanıtlanmadığını da okudum ama aksi görüşler çoğunlukta.)

Tamam çok faydalı ama nasıl yapacağız? Bu konuda ilk söylemem gereken şey: benim tarifime göre kemikler 10-12 saat boyunca bir tencerenin içinde kaynıyor .Yani ocakta 10 saat duran bir tencere beni tedirgin eder, o kadar süre evde duramam gibi şeyler söylerseniz bu işe kalkışmamalısınız. Bir de bu suyu hemen kullanmayıp buzluğa kaldıracaksanız süzüldükten sonra ılınmasını beklemeniz gerekiyor; bu da üzerine birkaç saat daha koymanız demek. Ne kadar uzun süre kaynarsa faydası o kadar açığa çıkıyormuş ve 24 saate kadar kaynatanlar var. 10 saat ılımlı bir yaklaşım :) Tarif vermek için yazmaya başlamıştım ama yapmak isteyeni vazgeçirmeye çalışıyorum gibi oldu! Yapması hiç zor değil ve faydaları göz önüne alındığında kesinlikle harcanan zamana değer ama yine de uzun süren bir işlem olacağı için uyarılarımı baştan yapmak istedim.

Malzemeler:
1 kilo kadar ilikli kuzu kemiği (Bunu kasaptan ya da büyük süpermarketlerden alabilirsiniz. İlikli kemikleri ve eklemleri tercih ettiğinizi, kemik suyu yapacağınızı söylerseniz yardımcı oluyorlar. Dileyenler kuzu ve dana kemiklerini karışık olarak da alabilir. Ben Sarp'a daha çok kuzu eti vermeye çalışıyorum. Eğer emin olduğunuz bir yer değilse danalar genelde GDO'lu besleniyor, kuzu her zaman daha garantili.)
1 küçük su bardağı kadar sirke
2-3 dilimlenmiş havuç
1 soğan
Birkaç dal kereviz yaprağı

Çok estetik bir görüntü olmadığının farkındayım ama fikir vermesi için, yaparken şöyle görünüyor:


Yapımı:
-Kemikleri iyice yıkadıktan sonra geniş bir kaba alın, üzerini geçecek kadar su ve yarım su bardağı sirkeyi ekleyin, buzdolabında ya da hava serinse 3 saat kadar dışarıda bekletin. Bu şekilde kan süzülecek, kemikler iyice temizlenecek.
-Sonra kemikleri süzüp yıkayıp, tencereye alın, üzerine sebzeleri, üzerini geçecek kadar temiz soğuk suyu ve kalan yarım bardak sirkeyi ekleyin, en küçük ocağın üzerine alın ve tencerenin altını açın. (Sirke kemiklerdeki faydanın suya geçmesi için önemli)
-Su kaynamaya başladığında altını kısın. Buradaki en önemli detay suyun bu noktadan sonra asla fokur fokur kaynamaması. Sadece kenarlarından baloncuklar çıkacak şekilde 10-12 saat kaynamaya bırakın.
-Bu sürenin sonunda ocağın altını kapatın ve tencerenin içindekileri soğumaya bırakın. Ilıyınca içindekiler artık süzülebilir.
-Ayırdığınız kemiklerin içinde ilik kalıp kalmadığını kontrol edin, kalanları ince bir şiş ya da çubuk yardımıyla süzdüğünüz suya ekleyin, karıştırın.
Kemik suları buzluğa kaldırılmaya hazır. Hemen kullanacaksanız buzdolabına da alabilirsiniz. Buzdolabında 3 gün kadar, buzluka da 3 ay saklayabilirsiniz.



Ben tavuk suyunda olduğu gibi kemik sularını da anne sütü saklama poşetlerinde saklıyorum. Bu şekilde hem porsiyonu oldukça uygun oluyor, hem de üzerine rahatça hangi tarihte yaptığımı yazabiliyorum. Bu poşetler anne sütü saklamak üzere yapıldığı için steril olmaları konusunda da içim rahat oluyor.
Çorbalara, yemeklere, pilava, aklınıza gelen her şeye su yerine bu kemik sularını kullanabilirsiniz. Biz mutlaka haftada 1 kez çorbaları kemik suyuyla yapıyoruz.

İlk suda bekletmeyle birlikte 15 saati bulan bir işlem. Evet farkındayım, oldukça uzun bir süre ama aslında mutfakta aktif olarak geçirilen süre çok da uzun olmadığı için yapılmayacak bir şey değil.

Ya işte böyle,  bir süre önce benim için evde kemik suyu yapmak uzaya gitmek gibi bir şeydi ama yabancıların çok da şahane tabiri gibi "it's not rocket science". Şimdi bunları yapıyorsam bakalım hayat bana yakın gelecekte neler yaptıracak? Boş tuvalet kağıdı rulolarından oyuncak, patates baskı? Bunlara ne kadar kaldı? :)

1 yorum:

Imge dedi ki...

Ah ya! Şu olaya ben de girmek istiyorum ama o 10 saat yok mu işte. Düdüklü tencere kesinlikle kurtarmıyor di mi? ;P

Bu arada Sarp için yaptıklarını hayranlıkla takip ediyorum. Ellerine sağlık, harikasın. Ve sadece çocuklu kadınlara değil benim gibi kırkına yaklaşmış sağlıklı ve lezzetli beslenme meraklılarına da ilham veriyorsun, haberin olsun. ;)

Sevgiler..